Dezbinarea la romani

De ce sunt romanii dezbinati, o intrebare care m-a framantat de multi ani. Un preot spunea ca dezbinarea are aceeasi etimologia cu diabolus.

Cred ca din doua motive: intai pentru ca sunt needucati. Romanii nu au fost educati in spirit civic zeci de ani la rand. Castigarea ratiunii peste instinct este un act volitiv si necesita, printre multe altele, timp. Nu mult, poate mai mult vointa decat timp, dar educarea vointei ia timp, deci… Este practic un act pedagogic care nu se invata chiar peste noapte. Romanii care locuiesc in societati civilizate si care s-au integrat pana la un anumit punct au invatat si lectia altruismului neconditionat. Imi spunea cineva ca australienii daca ii judeci dupa fapte sunt cel mai crestin popor din lume la cat ajuta. Eu am fost martor la o scena care s-a petrecut sub ochii mei: o tipa a scos un pumn de bani sa achite un parfum scump, iar un hot i-a smuls femeii bancnotele si a fugit. Eu ramasesm paralizat, desi eram cel mai aproape de scena respectiva si am inghetat. In mintea mea, m-am gandit ca e o filmare, ca e o scena de film. Puteam lejer sa ii pun o piedica tipului, sau sa il prind, eram cel mai aproape de toata faza, insa pana m-am dumirit eu care e treaba, hotul avea deja avans. Doi tipi de langa mine, in doua priviri: “il prindem?”, ii zice unul. In secunda doi, erau deja pe urmele hotului intr-un mare sprint. Asta da spirit civic.

In al doilea rand, cred ca romanii sunt dezbinati pentru ca au fost inselati de mai multe ori de politicieni. Ceea ce comunismul a distrus si a fost mort vreme de 40, 50 de ani (curajul de a vorbi, puterea de a lua initiativa, increderea in ceilalti oameni etc etc), a renascut din propria cenusa in Decembrie 89.Imi aduc aminte cum oamenii se luau in brate la revolutie, cu cata voluptate povesteau si se ajutau. S-au dus toate astea cativa ani mai tarziu datorita aceluiasi comunism, de data asta mai periculos, imbracat in haine capitaliste. Deci, Dumnezeu stie cand o sa mai renasca, cat va mai fi in coma unitatea printre romani.

Dezbinarea la romani cred poarta semnul ereditar al needucarii si urma forcepsului tradarii care a schilodit cea de-a doua nastere din Decembrie 89.

About scstefan1

Melbourne
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

