Crăciun prin ochi necredincioşi

Vorbeam zilele trecute cu un bun prieten irlandez. Un muzician excepţional, plin de umor, foarte energic, prietenos, mândru de munca sa şi un justiţiar zelos care îmi aduce aminte de înflăcărarea luptătorilor din filmul Braveheart: Paddy O’Dowd. Îmi amintesc chiar şi o replică celebră din filmul menţionat: In order to find his equal, an Irishman is forced to talk to God. Paddy cântă la 12 instrumente (ca o consolare, precizez: nu la toate în acelaşi timp) şi are un profil muzical local foarte bine conturat.

Şi unde ai să îţi petreci Crăciunul, sună întrebarea mea la un moment dat către el. Acasă, cu familia, îmi răspunde zâmbind. O să ascultăm colinde toată ziua, mai adaugă el pe un ton care trădează o bine-ascunsă nemulţumire faţă de o activitate cam prea banală. Sesizând subtil privirea-mi dezaprobatoare din spatele zâmbetului cald, Paddy completează: Dar e un lucru nemaipomenit. Dacă şi după mai bine de 2000 de ani omenirea încă Îl cântă şi Îl slăveşte, dacă toată lumea se opreşte în loc şi petrece în familie, de s-a scris atâta muzica superbă… atunci cu siguranţă e ceva, adaugă el cu convingere vadită.

Paddy este un tip pe care eu îl cunosc destul de bine. O spun cu sfială faţă de bunul meu prieten care ar putea să îmi fie bunic. Ştiu că de multe ori el a pus la îndoială existenţa lui Dumnezeu într-o manieră foarte abruptă. Chestionările lui teologice sunt adesea foarte aproape de “lupta cu îngerul” pe care Cioran a exprimat-o de nenumarate ori atât de dur pentru urechile multor credincioşi. Cred că eşecul în a înţelege sferele teologiei este scopul în sine. Anume a îl înţelege. Sau cum îmi spunea un călugăr odata: de ce încercăm noi să deşertăm marea dumnezeirii în gropiţa minţii noastre? În fine, cu toate acestea, concluzia generală este esenţializată: cu siguranţă e ceva.

Apropo, aţi văzut filmul Finding Nemo? Este la un moment dat o scenă în care Nemo, rătăcit în Pacific printre rechini şi alţi prădători feroce, întâlneşte din întâmplare un convoi imens de ţestoase dacă îmi aduc bine aminte. Nemo nu ştie încotro să o apuce, dar din discuţia pe care o are cu Squirt (micuţa ţestoasă) înţelege rapid că dacă se va alatura convoiului de ţestoase atunci va ajunge în siguranţă şi fără prea mult efort la destinaţia pe care el o vizează. Squirt îi explică faptul că ţestoasele se află pe un curent marin puternic care le poartă în virtutea inerţiei către destinaţia dorită. Lui Nemo i se atrage atenţia că nu este bine ca un peştişor aşa mic ca el să stea în mijlocul oceanului care este plin de primejdii la tot pasul şi că ar fi bine să se alăture “echipajului” cât mai repede. Lucru pe care, într-un final, Nemo îl face cu bucurie.

Am făcut aceste mic ‘interludiu acvatic’ ca o încercare de a reliefa importanţa unui curent religios într-o mare de lume cât se poate de contemporană. O mare de lume care trăieşte viaţa între două planuri, ca să îl parafrazez puţin pe Mircea Cărtărescu. Este lumea pentru care mersul la cumpărături – o activitate vitală, de altfel – a devenit un scop în sine şi mişcarea principală a familiei. Este lumea care vânează oferte sau care goneşte după bani. Eu sunt primul care mă raliez aici. Dar mai ştiu că mai este cu siguranţă ceva! Ce bine că totuşi mai există şi vestitori ai Crăciunului ca nişte curenţi puternici care ne poartă către destinaţiile adevărate pe noi cei care uneori sau prea adesea înotăm rătăciţi în oceanul de zi cu zi. Ce bine că mai există curenţi şi ţestoase. Prin acestea, Crăciunul este purtat în casele multor oameni. Prin aceşti vestitori, Crăciunul este adus în inima şi mintea multora. Prin cei care cântă Hallelujah vedem noi Cerul şi Pământul, Peştera şi Ieslea Sfântă, pe Făcătorul nostru care astăzi Se Naşte.

About scstefan1

Melbourne
This entry was posted in Religious. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

